La nova línia de tren entre Sant Celoni i Mollet no serà una realitat almenys fins a l’any 2030

La línia de ferrocarrils que ha de connectar Sant Celoni amb Mollet podria entrar en marxa el 2030 segons l’Agenda Catalana del Corredor Mediterrani presentada pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. Aquesta nova connexió ferroviària entra en un paquet d’actuacions a realitzar a llarg termini, entre el 2020 i el 2030, amb un total de 1.903 milions d’euros d’inversió i que inclou, també, la nova línia entre Sant Vicenç i Martorell i els ‘bypassos’ a Girona i Figueres.

Aquestes actuacions suposen el 33 per cent de l’obra que caldrà fer per deixar complert el Corredor Mediterrani i que suposen un dels elements importants d’aquest nou dibuix en la xarxa de trens. En aquest sentit, Recoder ha afirmat que és necessària la connexió del corredor amb les diverses àrees logístiques i d’activitat econòmica i empreses amb capacitat de transportar mercaderies en ferrocarril.

La connexió de Sant Celoni amb Mollet és el tercer pas d’una agenda que preveu obres per valor de 7.000 milions d’euros i que en el curt termini se centrarà en la conversió d’ample mixt del tram Tarragona-Castellbisbal i Figueres-Portbou, a més de l’ampliació del port de Barcelona i la construcció de noves estacions a l’aeroport de Girona, Reus i l’estació de la Sagrera a Barcelona, entre d’altres. Aquest primer tram de les obres, que suposa un 19 per cent del traçat, costarà 1.112 milions d’euros i es preveu que finalitzi el 2015.  A mig termini, amb l’horitzó fixat al 2020, es preveu fer una inversió de 2.788 milions d’euros i es prioritzaran actuacions com la nova línia d’alta velocitat entre Castelló i Tarragona o la variant de Martorell, a més de la conversió a ample mixt dels corredors entre Ulldecona i Portbou i Lleida-Reus amb Sant Vicenç de Calders. Aquesta actuació suposa el gruix principal dels treballs per posar en marxa el Corredor Mediterrani i està al marge del Pla Estatal de Rodalies de Barcelona que preveu una inversió de 4.000 milions d’euros fins al 2015.

Recorder va presentar l’agenda del Corredor Mediterrani a finals de la setmana passada en un acte celebrat a Figueres en el que va assegurar que “la priorització de les obres està en mans de l’Estat” i, per aquest motiu, és “molt important que la societat catalana no baixi la guàrdia perquè encara hi ha molt de treball per fer”. En aquest sentit va assenyalar que l’executiu català espera que el nou govern de l’Estat situï el Corredor Mediterrani com la gran prioritat a executar i va remarcar que el president Artur Mas ja ha exposat a Mariano Rajoy la necessitat de donar preferència a aquestes actuacions. El conseller de Territori i Sostenibilitat va descriure el Corredor Mediterrani com la “columna vertebral de l’arc Mediterrani, on viu el 40 per cent de la població de l’Estat espanyol, amb el 40 per cent del PIB espanyol i el 60 per cent de les exportacions”.

Recoder va destacar que el llistat d’obres que el Govern vol fer o reclama a l’Estat que executi és “realista” i que, en cap cas, “s’han fet volar coloms”, sinó que l’agenda és una “aposta ferma en servei de l’economia productiva”.  També en l’àmbit ferroviari, l’alcalde de Sant Celoni, Joan Castaño i la regidora d’Espai Públic Isabel Coll es va reunir el passat mes de novembre amb el Director General de Transports de la Generalitat per traslladar-li l’interès del Baix Montseny per poder comptar a Sant Celoni amb la nova línia R8, que actualment arriba només fins a Granollers, especialment per a les persones que es dirigeixen diàriament a la Universitat Autònoma de Barcelona, a Bellaterra. El Director General, però, va emplaçar a Castaño a mantenir una nova reunió entre gener i febrer d’enguany juntament amb altres alcaldes del Baix Montseny per tornar-ne a parlar un cop es coneguin els primers resultats d’ús de la línia fins a Granollers.  De moment, Transports no ha convocat aquesta segona trobada. Castaño ha assegurat que recordarà al Departament aquest compromís i assenyalat que espera que aquesta ampliació de la línia R8 ja quedi plasmada als pressupostos de la Generalitat de 2012.

Etiquetes:
%d bloggers like this: