Sant Celoni Comerç perd la meitat dels associats, escanyats per la situació crisi econòmica actual

“Estem en una situació molt i molt greu”, ha explicat a aquest setmanari la gerent de Sant Celoni Comerç, Eva Cabrera, que ha assenyalat que en els darrers dos anys l’entitat ha passat dels més de 210 associats als 101 actuals. Aquesta pèrdua del 50 per cent dels membres,assenyala, s’explica per motius econòmics ja que s’ha arribat a una situació en què “als comerços els ve de 20 euros per arribar a final de mes”. Cabrera assegura que quan l’entitat va començar a detectar la baixada d’associats va iniciar consultes per conèixer-ne els motius i la gran majoria al·legaven el mateix: les dificultats per poder pagar una quota de només 20 euros mensuals. “Alguns propietaris estan posant diners de la seva butxaca per poder mantenir el negoci obert i pagar als treballadors”, remarca Cabrera que recorda que si el 2004 hi havia fins a 350 establiments oberts, el darrer cens fet per l’Ajuntament, l’any passat, en comptabilitzava poc més de 280 i “aquest any n’han desaparegut més”.

La gerent de Sant Celoni Comerç remarca, a més, que malgrat s’hagin obert nous comerços, les altes no compensen les baixes que s’han anat registrant i cada cop són menys els establiments actius de què disposa el municipi. Davant la situació, l’entitat ha anat explorant quins serveis addicionals poden oferir als comerços locals i han recordat que un dels elements que els poden ajudar a conservar el negoci actiu és, precisament, l’assessorament que se’ls pot oferir des de l’associació.

Malgrat tot, afirma, “molts dels que estan oberts dubto que arribin a finals d’any”. Cabrera destaca que, malgrat la situació és molt complicada, els empresaris han de fer un canvi de mentalitat ja que “estaven molt ben acostumats” i s’havien relaxat en la tasca d’aportar valor afegit al seu negoci.  En aquest sentit, Cabrera destaca que actualment, al marge de la crisi, s’està produint un canvi en la tipologia de relacions comercials en favor de les noves tecnologies (Internet i xarxes socials) que els comerços hauran de tenir en compte. “El consumidor està canviant”, afirma, “i a la botiga hem de ser capaços de donar una experiència de compra fantàstica que convenci al client que és millor anar a la botiga que comprar per Internet”. A això, apunta, s’afegeix la dificultat de competir en els preus. Malgrat tot, és conscient que “és molt difícil canviar el xip a gent que porta 30 anys en el mateix negoci i que espera que acabi la crisi com a solució als seus problemes”.

Les noves situacions requereixen noves respostes i, en aquest sentit, explica la gerent de Sant Celoni Comerç, s’estan fent noves propostes sobre el model de comerç urbà que avança cap al model americà.  Un model de gestió público-privada en la que tots els afectats col·laborin en el desenvolupament econòmic sobre la base que això aporta beneficis en àmbits com el lúdic, l’oci o la cohesió social i permet prestar serveis com la seguretat o una neteja acurada de la zona de comerç urbà, entre d’altres. Un esquema que trencaria amb la situació que “uns paguen i la resta se’n beneficien sense aportar” i que podria ser una de les vies per dinamitzar els centres urbans.

Una altra de les línies, actualment en gestació, és la creació d’una Associació de Gerents de Centres Urbans que es presentarà el 14 de maig a Barcelona per unir esforços, treballar en xarxa i aconseguir recursos perquè les associacions puguin tirar endavant i seguir ajudant els comerços. Unes associacions que, destaca Cabrera, són una de les eines més importants de què poden disposar els comerços ja que faciliten des de formació fins a assessorament en campanyes de màrqueting passant per la possibilitat d’ajudar a arribar a convenis amb empreses per reduir costos.

Anuncis
Etiquetes:
%d bloggers like this: