El retaule de Sant Jordi de Bernat Martorell retorna al país després de 100 anys a França

L’obra mestra de Bernat Martorell, el Retaule de Sant Jordi, ha tornat per primer cop a Catalunya un segles després d’haver estat exportat a França. Aquests dies s’exposa al MNAC en el marc d’una mostra de gòtic internacional amb l’objectiu  d’acostar autors catalans de renom internacional però poc coneguts al país. Martorell, fill d’un carnicer de Sant Celoni que va treballar a Barcelona per a gremis, corporacions i Església, però no per als reis, compta amb una sala dedicada al municipi, concretament a un dels espais rehabilitats a Can Ramis.

El seu Retaule té el seu  origen a la Capella de Sant Jordi del Palau de la Generalitat i és l'”obra mestra” d’aquest pintor català, un nom “imprescindible” per entendre aquest període de l’art gòtic català, explica el comissari de l’exposició ‘Catalunya 1.400. El Gòtic Internacional’, Rafael Cornudella. Martorell i altres autors com Lluís Borrassà, Rafael Destorrents o Pere Joan són artistes catalans de renom europeu entre els especialistes però “poc coneguts” pel públic i per això “resoldre aquesta paradoxa” és l’objectiu de la nova exposició que presenta el MNAC.

‘Catalunya 1400. El Gòtic Internacional’, és una mostra amb una selecció “molt rigorosa d’un dels períodes més intensament creatius de la història de l’art català”, assegura Cornudella. Explica que artistes catalans com Bernat Martorell, Lluís Borrassà, Rafael Destorrents o l’escultor Pere Joan “tenen el seu lloc en la història de l’art europeu” però en canvi són “poc coneguts” pel gran públic”. Precisament per això, el MNAC ha combinat sota un mateix sostre peces d’orfebreria, retaules, brodats i missals.

“El contrast d’escales, de sensacions i de colors” marca ‘Catalunya 1400’, una mostra on destaca principalment el ‘Retaule de Sant Jordi’ i el ‘Missal de Santa Eulàlia’. De fet, el retaule ha retornat per primera vegada des del Louvre a Catalunya, cent anys després que s’exportés a París. Un antiquari el va vendre com si fos pintura francesa, per poder-ne augmentar el preu. El temps, però, va demostrar que era català i que de fet pertanyia a la Capella de Sant Jordi del Palau de la Generalitat, ha explicat el comissari de l’exposició.

Etiquetes:
%d bloggers like this: