L’Observatori de la Tordera acosta la investigació sobre el riu a les escoles

L’Observatori de la conca de la Tordera, amb seu a Can Bruguera de la Batllòria, ha intensificat aquests darrers dies les activitats amb les escoles del Baix Montseny per donar a conèixer a l’alumnat els resultats de les investigacions que desenvolupa aquest centre vinculat a l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA) i impulsat pel naturalista celoní Martí Boada.

Les visites als centres educatius es realitzen en el marc del Programa d’Educació, Comunicació Ambiental i Formació (PROECA) iniciat el 2004. Una iniciativa destinada a donar a conèixer les resultats que es treien dels mostrejos a la societat, tant a les escoles com a la població, que a la vegada es nodria del coneixement popular a partir d’aportacions de ‘savis locals’, ha explicat la coordinadora del programa, la doctora de la UAB Sònia Sànchez Mateo.

Sànchez assegura que després de dos anys “en què no s’ha pogut fer una tasca tan intensiva a les escoles, el 2012 no només fem més activitats als centres educatius sinó que també hem elaborat materials pedagògics específics”. Uns materials, remarca, que s’han elaborat a partir de la metodologia testada que utilitza el mateix Observatori de la Tordera i que segueixen els criteris de la Directiva marc de l’aigua de la Unió Europea. De fet, destaca, les investigacions de l’Observatori de la Tordera van servir inicialment com a prova pilot per establir la metodologia que posteriorment s’ha aplicat arreu d’Europa per investigar els rius.

En el marc d’aquest programa, Sànchez va ser dimecres a l’escola Pallerola de Sant Celoni i divendres a l’escola Montnegre de la Batllòria per treballar aquests materials pedagògics a partir d’una exposició i una sortida sobre el terreny. A partir de diversos plafons elaborats pel mateix Observatori, els alumnes van poder conèixer les principals característiques de la Tordera, des de la seva situació al mapa, longitud, naixement o municipis per on passa fins a la fauna i vegetació que es pot detectar al curs alt, mitjà i desembocadura del riu. Així mateix, se’ls va exposar la presència de quina fauna i flora són indicadors del bon estat de salut del riu i com ha evolucionat el riu durant els anys.

En aquest sentit, Sànchez ha remarcat que històricament el riu havia tingut un pes social molt rellevant ja que la gent s’hi banyava, hi feia trobades, caminava fins a les fonts i mantenia una vinculació molt estreta amb la Tordera. Amb la industrialització, que va malmetre l’estat de les aigües, aquest vincle es va trencar i “la gent es va girar d’esquena al riu”. Amb els treballs fets els darrers anys i la incorporació de les depuradores, la qualitat de l’aigua de la Tordera i de la seva biodiversitat  ha experimentat una millora notable. Per aquest motiu, ara, un dels objectius de l’Observatori de la Tordera és “que la gent torni a mirar-lo”. “Volem mostrar tot aquest patrimoni, que no només és natural, sinó també social i cultural”, ha assenyalat Sànchez.

Aquesta nova etapa del PROECA compta amb subvencions de la Generalitat i d’Obra Social la Caixa i ha trobat molt de recolzament, assegura la seva coordinadora, d’ajuntaments com Sant Celoni, Hostalric o Arbúcies. Els materials pedagògics que s’han elaborat per aquest curs s’adeqüen a l’edat dels alumnes que hi participen, que poden ser des de primària fins a Batxillerat, i les visites es realitzen preferentment a la primavera, quan és més fàcil identificar els arbres de fulla caduca. El proper mes de maig, a més, les activitats se centraran el la identificació d’amfibis i rèptils, a més de vegetació i altres animals.

Etiquetes:
%d bloggers like this: